dinsdag 8 september 2015

participatieboom

Ondernemers zijn belangrijk voor de werkgelegenheid en bedrijvigheid in gemeenten. Ook zorgen ze voor leefbaarheid door het sponsoren van lokale initiatieven. 

Ik vond deze zinnen als inleiding op een ondernemerspeiling die gehouden wordt in het kader van de betekenisvolle participatie en een zinvol bestaan.

Ik vind het, als ondernemer, een belediging als ik lees dat ik alleen maar sociaal nut heb als werkverschaffer en sponsor. Het voelt als de ondernemer als melkkoe: 'Hé ben je ondernemer, nou dan kom maar op met je centen.' Ik hoor heel vaak van anderen dat het fijn is dat mijn onderneming bestaat, maar nooit omdat die werk verschaft of iets sponsort. Nooit.

Naar bedrijven kijken en niet meer zien dan een werkplek en een geldschieter is kortzichtig. Elk bedrijf bestaat omdat het voor mensen belangrijk is dat het er is. Die mensen komen daarvoor naar dat bedrijf en er is een interactie. Zeker openbare bedrijven, zoals winkels en horeca-instellingen hebben daardoor naast hun vakkundigheid een sociale functie.  En vooral die laatste is moeilijk te meten, laat staan te belonen. Dat probleem wordt groter wanneer de vanzelfsprekendheid van het zelf bedruipen wegvalt. Het verdwijnen van de bakker kun je compenseren met de supermarkt in de buurt, maar hoe compenseer je het praatje?

Ik vrees dat wanneer we met de oude brillen naar bedrijven blijven kijken en als overheid alleen non-profitdingen bedenken en bedanken om de sociale cohesie op peil te behouden en de eenzaamheid te bestrijden, de participatiemaatschappij binnen de kortste keren een dooie boom is. De leefbaarheid heeft nieuwe ideeën nodig, maar niet noodzakelijk nieuwe zaken, een boom vervangt immers ook niet zijn stam.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten