dinsdag 3 april 2018

En wat gebeurt er in Eijsden-Margraten?

Hoe we na de verkiezingen verder gaan mag iedereen weten. Vrijdags nadat de stemmen waren geteld, hebben de zes lijsttrekkers samen besloten dat het een openbaar proces zou worden. Die afspraak is  afgelopen donderdag ook  door de nieuwe raad aangenomen. 

Sindsdien zoek ik in elke krant die op de mat valt naar enige gretigheid om verslag te doen van dat proces. Het is wel interessant bij ons, omdat voor het eerst in ooit de mogelijkheid bestaat dat het CDA geen wethouders levert. Althans ik vind dat interessant. De pers heeft dat nog niet opgepikt. Tot nu toe vind ik alleen berichten over afgeronde formaties en wat plaatselijk ongemak. 

Verslaggeving staat natuurlijk onder druk door ziektes en bezuinigingen, dat snap ik, maar ik geloof niet in bezuinigen op kwaliteit. Voor de verkiezingen heb ik me wild geërgerd aan de verhalen die over Eijsden-Margraten werden opgehangen. Ongefundeerd haastwerk, met beledigend onjuiste conclusies, ingegeven door onbekendheid  met de situatie (de vaste journalist was immers ziek) en gebrek aan tijd om er iets goeds van te maken. Maar er stond tenminste íets. 

Verkiezingen zijn spannend en daarom spekkie voor het bekkie van de journalistiek, maar van een krant mag je verwachten dat ze het verdiepende nieuws niet uit haar handen laat vallen. Het is immers haar enige manier om haar bestaansrecht te bewijzen. Bij gebrek aan krant dus maar hier: Vanmiddag beslissen we welke mensen verkenner worden. Deze verkenners gaan onderzoeken welke opvattingen en wensen er bij de partijen leven en ze leggen de basis voor een raadsprogramma. Dat is ook nieuws! De gehele raad gaat een programma leveren dat de wethouders moeten gaan uitvoeren in plaats van dat de partijen van de wethouders een programma smeden dat de raad moet slikken. 

Als ik de pers was, ging ik erboven op zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten