woensdag 17 december 2014

Alcohol en jeugd

"Ja maar, als er geen alcohol wordt geschonken, dan komt er niemand meer!"

In Venlo schakelden wat oudere leerlingen de rijdende rechter in, omdat er geen alcohol op hun schooluitstapje geschonken wordt. Zij mogen immers wel en dus moet de wereld zich naar hen richten. Logisch dat je zo denkt als je achttien bent, logisch ook dat je niet beseft hoe belangrijk je bent. Ik weet nog hoe ik als brugklasser opkeek tegen de mensen in de bovenbouw. Bijna onbereikbaar volwassen leken die. Zo wilde ik ook worden,  zo wilde ik ook praten,  zo wilde ik ook roken. En dat ging ik ook doen, tot ik zesendertig was en ik met heel veel moeite maar wel voorgoed het roken achter me liet, omdat ik een gezond kind wilde.

Drinken deed ik ook, maar niet zo veel, want daarvoor dronk ik te traag. Het vriendje, dat ik kreeg dronk wel. Geregeld en tamelijk mateloos. Een slimme, vrolijke, aardige gast met kunstenaarshanden, waar veel mensen erg op gesteld waren.  In die jaren ging je nog niet dood aan drank of sigaretten, integendeel, het was alleen maar gezellig. Doodgaan deed hij pas vorig jaar.

Het zou indertijd ondenkbaar zijn geweest om op een schoolfeest niet te roken of te drinken. Nu kun je je niet meer voorstellen dat men rookt in een school. Waarschijnlijk is het binnen afzienbare tijd ook vanzelfsprekend dat je er geen alcohol drinkt.
Het is even wennen voor de jongeren die het gisteren nog wel mochten, maar de achttienjarigen van morgen, die komen gewoon.

Gisteren behandelden we in de gemeenteraad het preventie- en handhavingsplan jeugd, alcohol en omgeving. 2015 - 2019.  Ik heb er een amendement op ingediend. Wat ons betreft geldt bij alle activiteiten die bedoeld zijn voor mensen onder de achttien, dat er geen alcohol is toegestaan. Voor niemand. Niet omdat we roomser zijn dan de paus, maar omdat we denken dat het belangrijk is als we jongeren ervan willen weerhouden jong te gaan drinken. In feite vraag je volwassenen zich solidair te verklaren met hun kinderen, of jongere vrienden.

Ik wist eigenlijk al van tevoren dat het geen haalbare kaart was, omdat deze maatregel nog te ver gaat voor het stadium van veranderingen waar we ons nu bevinden.  Het plan was met zorg gemaakt, maar toch had ik mij voorgenomen er tegen te stemmen. Niet vanwege het niet aannemen van het amendement, maar omdat er naar mijn gevoel iets ontbrak.

Alcoholgebruik op jonge leeftijd werkt belemmerend op de ontwikkeling van de hersenen, met name op de ontwikkeling van de (pre) frontale cortex omdat juist dat deel zich in de  in de periode tussen het twaalfde en drieëntwintigste levensjaar ontwikkelt.

Het is de frontale cortex die maakt dat we slim gedrag vertonen, dus stoppen als iets gevaarlijk wordt, een planning kunnen maken en volgen, regels kunnen toepassen ook in nieuwe of onverwachte situaties. We leggen dus regels op om mensen te beschermen tegen iets dat gebeurt met iets dat zij nog niet volledig hebben, maar dat ze wel nodig hebben om die regels te kunnen naleven.Er zou toch minstens over nagedacht moeten worden en dat miste ik in dit verhaal.

Het tegenstemmen mislukte echter, doordat de voorzitter het stuk zo snel als aangenomen afhamerde dat ik niet eens de tijd kreeg om wat dan ook te stemmen. Dus heb ik nu op papier voorgestemd. Zo gaat dat blijkbaar. Voor een democratisch besluit moet je snel zijn. Alsof één tegenstem zoveel gewicht heeft.


Ach ja, soit. Binnenkort ga ik praten met een aantal jongeren over hoe ze met alcohol omgaan binnen hun organisatie en Jo Bisscheroux, de betrokken wethouder, vindt het belangrijk genoeg daar ook tijd voor vrij te maken.




Dit was de tekst die het amendement motiveerde

raadsvergadering 16 december 2014
 Overwegende dat:
·       Zien drinken doet drinken en dat het voorbeeld van ouders en zeker ook van iets oudere drinkende leeftijdgenoten drankgebruik aanlokkelijk maakt.
·       Duidelijke regelgeving niet alleen normerend werkt, maar ook een middel is om noodzakelijk gezag te hebben.
·       Het sowieso niet eenvoudig is om als niet-wetshandhaver medeburgers iets te moeten verbieden of onthouden.
·       Jongeren tussen de 18 en de 23 jaar zelf jong zijn en in jaren erg weinig verschillen van hun generatiegenoten waarvoor drank verboden is. Het is voor hen daardoor nog moeilijker om een sturende positie in te nemen en anderen aan regels te houden.
·       Het eenvoudiger is om regels te handhaven die eenduidig en voor iedereen geldend zijn

Constaterende dat:
·       Er in deze gemeente jongerenorganisaties bestaan, waar alleen jonge mensen de organisatie van activiteiten op zich nemen en daardoor verantwoordelijk zijn voor het verloop ervan en als organisatie aansprakelijk zijn wanneer de wet niet wordt nageleefd.
·       Door de invoering van de nieuwe alcoholwet jongeren die nauwelijks ouder zijn dan de jongeren waar drank voor verboden is hun leeftijdgenoten moeten verbieden te drinken, terwijl ze het zelf wel mogen.
·       Individueel handhaven moeilijker is dan een regel handhaven die voor iedereen geldt.

En dan vragen we de regel toe te voegen
-       verbieden alcoholgebruik bij activiteiten gericht op kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten