maandag 1 december 2014

The world is changing

In Downton Abbey boeit mij vooral het proces in de verhoudingen. Hoe veranderingen schoksgewijs gaan en hoe een grote beroering heel lang hele kleine stapjes naar iets heel nieuws veroorzaakt. Ik vind het mooi om dat te zien en vooral ook om te zien hoe iedereen binnen dat proces worstelt met zijn eigen positie, gevoelens, belangen, verlangens, gewoontes, oordelen en traditionele waarden.

Ik moest daar aan denken toen ik vanavond na de eerste commissievergadering naar huis reed. Voor mensen die jarenlang gewerkt hebben binnen de structuur van dit gemeentelijk apparaat, is het vast moeilijk om van werkwijze te veranderen. Hoe betrek je burgers bij je projecten? Hoe deel je kennis met anderen en vooral ook durf je kennis van anderen te gebruiken? Is dat dan geen gezichtsverlies?Maar ook, hoe krijg je de raad in een actievere positie, hoe betrek je raadsleden meer bij het proces?Nu zijn het vaak kant en klare stukken waar we dan nog wat vragen over kunnen stellen en  stemmen. Niet echt inspirerend.

Ik had het daarover met mevrouw Brands van D66 en we vroegen ons af of dat de burgemeester ook hinderde. Hij had tijdens de vergadering een wat ongeïnteresseerde houding gehad en onze vragen leek hij lastig te vinden. Na afloop van de vergadering vroeg ik hem daarom of hij het wel leuk vond bij ons. Hij kwam erbij zitten en we spraken met zijn drieën nog zeker een half uur over het verloop van commissievergaderingen en de veranderingen waar ambtenaren, wethouders en raadsleden mee te maken hebben. Hoe processen altijd langzamer gaan dan je wenst.

Hij was overigens grieperig en had zichzelf naar de vergadering moeten slepen, vandaar zijn matte houding. Het heerst en ik denk dat ik zelf nu ook maar precies datgene ga doen wat ik hem adviseerde: een paar druppels Echinaforce, warme melk met honing, een aspirine en naar bed. Preventie. Morgen commissie Zorg en Welzijn, dan gaan we het onder andere hebben over alcohol en jongeren, daar kan ik niet met een bonkend hoofd bij zitten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten