dinsdag 13 september 2016

Belastingschande

Als ondernemer heb ik me vaak verdacht gevoeld. Vooral bij de belastingdienst. Het gevoel dat je schuldig bent totdat het tegendeel bewezen is, wil maar niet wijken. Ik merk dat het mijn rechtsgevoel aantast en mijn loyaliteit ten opzichte van de Nederlandse staat. Nu zal die staat daar niet van wakker liggen want ik draag er niet heel veel aan bij. Meestal krijg ik wat btw terug en de betaalde inkomstenbelasting moeten ze ook nog vaak gedeeltelijk terugbetalen. Ik vind dat ik als inwoner van dit land mee moet betalen aan alle voorzieningen die we hebben en ik ben daar ook toe bereid, maar meer ook niet. Sinds ik het gevoel heb als crimineel te boek te staan omdat ik ondernemer ben, ben ik heel precies in mijn boekhouding maar let ik ook heel goed op wat van mij is. Geen cent meer naar de belastingen dan wettelijk verplicht.

Wat moet ik dan als ik zelf aan de kant van de overheid sta? Onze gemeente voert controles uit op de toeristenbelasting. Niet vanuit wantrouwen, zeggen ze, maar om te kijken of alle gegevens die de gemeente heeft wel kloppen en om zeker te stellen dat iedereen veilig is. Dat daar dan ook nog wat achterstallige toeristenbelasting bij geïnd kan worden, is bijvangst.

De bezoeken worden niet aangekondigd en als je niet thuis bent of de Boa, want die voert de onderzoeken uit, treft je op een moment dat je even niet je handen vrij hebt, dan kun je een brief verwachten. Daarin staat niet: 'We waren bij u aan de deur voor een controle, maar u was er niet.' Nee, er staat dat het nachtregister niet deugt. Dat weten ze ongezien. Zelfs als jij dus thuis een correct ingevuld register hebt, dan is de fout in het register dat jij net even naar de supermarkt was, of je kleinkind in bad stopte of bijvoorbeeld gewoon overdag werkt op de uren dat de boa's dat ook doen.

Je hebt een schriftelijke waarschuwing aan je broek. En ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iets bij de overheid op schrift gaat, dat niet ergens geregistreerd staat. Je bent dus schuldig, of op zijn minst verdacht en in elk geval zo'n onbetrouwbare ondernemer.

Ik schaam mij dan als ik zelf aan de kant van de overheid sta. Ik schaam me kapot! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten