dinsdag 27 december 2016

Asfalt en paaltjes genoeg

Ik dacht het wel even te vinden, er staan immers van die wandelroutepaaltjes in vele kleuren en bij vrijwel elke kleur die ik vroeger koos kwam ik op datzelfde stuk terecht. Ik zocht een stukje wandeling waar de trambaanfietsroute wel eens zou kunnen komen, als ik het goed begrepen had. Dat weet ik nooit zeker, omdat ik geografische zaken altijd moet zien, in het echt.
Ik had de wethouder van weggetjes en water nog meegevraagd, dat leek me handig, maar hij had al gewandeld, zei hij.

Het ging meteen mis in Margraten. Daar vond ik wel een hoop paaltjes, maar geen uitleg over welke kleur welke afstand betekende en waarheen het moest leiden? Niemand kon me vertellen waar ik het verlossende bord zou kunnen vinden. Misschien moet ik de wethouder van wandel- en parkeerbeleving er eens naar vragen, in een rondvraag of zo.

Ik liep dus maar wat en dat was voornamelijk op asfalt. Verbazingwekkend veel asfalt overal, ook op holle wegen. Smal genoeg om geen auto's te verwachten en breed genoeg voor fietsers en wandelaars, als die laatste tenminste niet met de Top 2000 op de oren midden op de weg lopen.

Spannend wandelen kun je het niet noemen, maar wellicht dat de paaltjes het genot verhogen en je op kronkeliger, meer verborgen paden brengen. Dat zoek ik een volgend keer wel uit, als ik het niet zelf denk te weten. Uiteindelijk kwam ik, via de enige onverharde weg die ik trof, bij een plek waar ik op de heuvel de weg die ik zocht, meende te herkennen. Het lukte me niet om op dat juiste pad te komen, maar ik kon op een gegeven moment wel zien, dat het daar nog niet geasfalteerd was. Laat ik mij vergissen, laat het dit weggetje niet zijn, me dunkt dat we hier al genoeg asfalt hebben.

2 opmerkingen:

  1. Over het asfalt wil ik het niet hebben maar wel over de paaltjes. Deze manier van wegwijzen is in deze tijd achterhaald en zorgt voor veel ergernis, zoals jij beschrijft. Het onderhouden van deze routes kost veel tijd en is niet te doen door vele wegwerkzaamheden (óók door asfaltering) waarbij deze 'tijdelijk' verplaatst worden. De VVV Limburg is doende een wandelknooppuntenroute op te zetten en met GPS tracks te werken. Dit kost veel minder aan onderhoud en is een slimme manier om zelf te bepalen welke afstand en route je wilt gaan doen. Misschien iets om aan de wethouder mee te geven om hierbij aansluiting te zoeken en het geld voor het asfalt te steken in slimme bewegwijzering en promotie van de gemeente

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of de paaltjes onder de wethouder van weggetjes vallen of onder die andere. Dat toont meteen hoe onhandig het is om zoveel wethouders te hebben. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat de paaltjes een restant zijn en de wandelroute-aanduiding zich in een overgangsfase bevindt. Ik ga dat zeker eens navragen.

    BeantwoordenVerwijderen