dinsdag 28 februari 2017

Seksistisch?

Iemand maakte mij er opmerkzaam op, dat er seksistische opmerkingen aan mijn adres waren gemaakt tijdens een raadsvergadering. Ik heb dat niet gemerkt, of het niet als storend ervaren. Maar nieuwsgierig ben ik wel. Vandaag heb ik tijd, dus ga ik het eens terugluisteren.
Een opmerking van iemand die je (goed) kent, interpreteer je heel anders dan wanneer een toehoorder dat opvangt. Iemand die bij een vergadering meeluistert of die later met een kritisch oor de fragmenten opzoekt, heeft bovendien alleen de woorden, wat ook een andere ervaring geeft.

Het is in de discussie rond de Cittaslowfietsroute gebeurd. Die motie had ik ingediend bij de begrotingsvergadering. Trambaanfietsroute klinkt leuk, maar is in feite voor een groot gedeelte saai omdat hij veel de provinciale weg volgt. Daarom willen ze van de oorspronkelijke route afwijken en desnoods nieuw asfalt aanleggen in natuurgebieden. Niet een smal strookje, maar 4 meter breed. Dat zou moeten voor de veiligheid. Het CDA wees die motie van mij af, onder andere omdat ik er geen route in omschreef. Ze kozen voor de Trambaanfietsroute waarvan de definitieve route op dat moment ook nog niet bekend was gemaakt. Wat in feite om te huilen van het lachen is en dan vooral huilen.
Waarom de PvdA de Cittaslowfietsbaanmotie (die ruimte gaf om via bestaand asfalt een route te kiezen) afwees, weet ik niet meer. Dat hoor ik straks. Hun argumenten om nu voor nieuw asfalt te kiezen, moeten wel heel sterk zijn.

Dan ga ik dus ook ontdekken wie die seksistische opmerkingen maakte. Waarschijnlijk gaat het om het te vet aangezette grapje van de burgemeester. In het kort kwam het er op neer, dat hij een elektrische tandem zou huren voor Armand Opreij en mij, zodat wij de route samen konden fietsen en bediscussiëren. Wat ik overigens nog steeds geen slecht idee vind. Bovendien is het veel gezonder dan al dat binnen vergaderen. Een tandem lijkt me dan weer niet handig. Armand moet zo immers de hele tijd tegen mijn rug praten en ik zie niet waar hij wijst.

Komende maandag, 6 maart, wordt de fietsroute eindelijk bekend gemaakt aan het publiek (en aan ons raadsleden). Er is opeens sprake van een keuzetracé. Ik heb nog niet kunnen lospeuteren wat dat betekent, dus dat maakt nog nieuwsgieriger. Eens zien waar onze gemeente voor gekozen heeft. Als ze niet opletten hebben ze per ongeluk toch nog voor een Cittaslowfietsroute gestemd, maar heet die dan Trambaanfietsroute. Maar ach, in dat geval klap ik hard voor het provinciale PvdA-mannetje en onze eigen CDA-vent. Als er daardoor geen nieuw asfalt komt, zet ik mijn vrouwelijke ego met alle plezier opzij.


Uitnodiging voor 6 maart (zonder plaatje):

De provincie Limburg en de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals nemen u mee in de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot de trambaanfietsroute Maastricht-Aken. Dit is een nieuwe fietsroute door het Heuvelland, die doorloopt tot in Aken. De vrijwel vlakke route volgt zo veel mogelijk het historische tracé van de voormalige trambaan. 
Over alle ins en outs van de trambaanfietsroute Maastricht-Aachen vindt een openbare informatiebijeenkomst plaats op: MAANDAG 6 MAART VAN 19.30 TOT 21.00U.
Voor geïnteresseerden uit Maastricht, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten en Vaals; locatie: het Huis van de Burger, Amerikaplein 1, 6269 DA Margraten. Tijdens deze bijeenkomst presenteert een landschapsarchitect van Bureau Verbeek het tracé van de trambaanfietsroute. Daarna is er volop gelegenheid voor vragen en discussie.

Vragen kunnen worden gericht aan de eigen gemeente via: post@maastricht.nl / info@eijsden-margraten.nl / info@gulpen-wittem.nl / info@vaals.nl.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten