zondag 9 april 2017

Fietspaden zijn voor fietsers

Sauf Riverains, stond er vaak en mijn vader had me uitgelegd dat op die weggetjes alleen maar mensen die er woonden met de auto mochten komen. Het leek me geweldig om een riverain te zijn, dan was je toch een beetje bijzonder. Je mocht immers iets wat anderen niet mochten. Een goede methode ook: op die manier houd je weggetjes rustig en de mensen die er wonen speciaal.

Wij hebben hier best wel wat weggetjes die zich lenen voor zo'n bordje. Fijne geasfalteerde weggetjes door het mooie groene landschap waar het heerlijk comfortabel fietsen is. Als je de auto's er weghaalt, zou je sommige zelfs nog iets kunnen versmallen en er een wandelstrook naast leggen waardoor nog meer recreƫrende doelgroepen bediend worden.
Natuurlijk is het niet leuk voor automobilisten als ze alleen maar op de grotere wegen mogen rijden. Vertel mij wat. Ik ben gek op autorijden en rijden over kleine verscholen weggetjes vind ik een feest. Maar waarom zou ik alle feestjes moeten kunnen vieren? Er zijn zoveel plekken waar ik met mijn auto mag komen, kilometers asfalt waar ik lekker overheen kan tuffen, ik moet niet zeuren!

Bij de raadsvoorlichtingsavond over de geplande Trambaanfietsroute vroeg een van de aanwezige raadsleden of er ook rekening gehouden werd met wandelaars.  Er zijn immers plannen om 9 kilometer natuurlijke weg te asfalteren en ongeveer 8,5 kilometer daarvan is gebied waar wandelaars nu met veel plezier wandelen. 'Fietspaden zijn voor de fietsers', antwoordde gedeputeerde Geurts, wat toch wel heel erg voelde als 'wandelaars pleur op!'. Hij brabbelde daarna nog wel iets over respect en dat het verkeer onderling fatsoenlijk met elkaar om moet gaan, dus dat fietsers even bellen als ze met een peloton langs een wandelaar razen en dat voetgangers niet naast elkaar blijven lopen als er fietsers aankomen. Wat ongeveer betekent dat fietsers in het weekend constant klingelen en wandelaars in ganzenpas moeten, met de kinderen op de rug en de honden gemuilkorfd aan de lijn. Dat lijkt me echt een attractie waar beide groepen voor naar het Heuvelland afzakken. Een buitengewoon bijzondere buitengebied bijna-doodervaring. Waar vind je dat nog?

Een fietsroute creƫren door weggetjes af te sluiten voor auto's, in plaats van asfalt bij te maken voor fietsers? In ons natuurarme, overvolle, kwetsbare landschap zou het een logische gedachte moeten zijn. Maar ja, auto's weren vergt meer moed dan wandelaars verdringen. Veel meer moed.



Voor wie het oude spoor zoekt 
en voor wie het niet zo ziet zitten om daar een fietsroute van te maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten