woensdag 30 januari 2019

T'is effe wennen

De gemeenteraad gedraagt zich op dit moment een beetje als mijn kat. Nu mijn thuis zich in een staat van verandering bevindt, ben ik uit de gratie. Schichtig schiet ze voor mijn voeten weg (de kat, niet de gemeenteraad) en een paar dagen geleden, toen ze eindelijk de kou eens trotseerde heb ik het helemaal verbruid. Die sneeuw zou ze me niet snel vergeven.

Maar nu de verandering wat vorm krijgt en sommige dingen al een vaste plek hebben, merk ik toch dat ze wat tot rust komt. Nog niet van harte, maar het gaat de goede kant op. Vermoedelijk gaat dat met de raad ook zo.

We staan aan de vooravond van het nieuwe vergadersysteem. Gisteravond werd de raad breed ingelicht over de plannen en als het goed is stemmen we 19 februari voor dit nieuwe vergaderproces en gaan we het vanaf maart anders aanpakken.

In wezen is het simpel. Per raadsronde is er een beeldbepalende vergadering. Dan halen we alleen maar informatie op. Twee weken later is de oordeelvormende vergadering, daarin gaan we over de onderwerpen in debat. En meteen daarna volgt een besluitvormende vergadering waarin we gaan stemmen over de stukken.

De beeldvormende vergadering bezorgt de meeste rimpelingen.
We zitten dan namelijk niet meer op een vaste plek, maar nemen bij toerbeurten deel aan gesprekken in een binnenkring. "Oei, oei, oei, dat wordt rommelig".
We mogen dan alleen maar technische vragen tellen, "Maar, maar, maar, de standpunten dan?".
Binnenkring vanaf de publieke tribune in Stein
En burgers kunnen ook aanschuiven "Ah, ah, ah, de nimby`s en de usual suspects!" (om de een of andere reden hebben we hier geen Nederlandse woorden voor)

Ik heb er veel zin in. Het oude systeem was opgebruikt, uitgemolken, kaalgesleten, verstoft. Ik zag in de loop der jaren commissieleden stoppen omdat ze er moedeloos van werden. We stootten talent af in plaats van het binnen te halen. Ik hoop dat dat gaat veranderen.

Ik hoop ook dat burgers er gebruik van gaan maken. Dat ze voor ons een informatiebron worden waar we beleid op kunnen bepalen. Het zal inderdaad in begin wat rommelig zijn, er zal vast van alles misgaan in de vraagstelling en zeker zullen ook mensen met hun eigen sores of frustraties komen leuren, maar daarvoor zijn regels die precies aangeven wat kan en wat niet.

Ik vermoed dat we volgend jaar om deze tijd niet meer beter weten en niemand zich meer kan voorstellen dat-ie zich goed voelde in het oude systeem. En met de kat komt het ook goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten