vrijdag 29 april 2016

De Hannekekoenenorm

Ik kan ze nergens vinden, de richtlijnen van het COA voor het inrichten van een azielzoekerscentrum. Dat vind ik vervelend, want nu weet ik niet wat ik kan verwachten.

We hadden het er deze week over tijdens een van de gesprekken die we voerden over het eventuele AZC in Rijckholt. Ik vroeg het me af, omdat ik denk dat een goede inrichting van een opvangcentrum veel problemen kan voorkomen. 
'Volgens de normen van het COA', was het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag hoe er gedacht wordt over de inrichting. Maar wat zijn de normen van het COA?
'Dat weet toch iedereen,' werd gezegd. Nou iedereen dan behalve ik. 

Hoe zou je het zelf willen hebben? Wat zou je belangrijk vinden? Vermoedelijk hebben er maar weinig behoefte aan grote kamers met hoogpolig tapijt en een jacuzzi. 
Ik denk dat je wifi wil, om contact te kunnen houden met de mensen die je achter moest laten, omdat je ze mist en omdat je wil weten of ze nog leven, te eten hebben en een beetje beschermd zijn. En een eigen deur, die je dicht kunt doen als je even geen zin hebt om anderen te zien. Als je wil huilen of iets anders wat je niet in gezelschap doet. Of als je het een poosje gehad hebt met je ouders, hoe lief ze je ook zijn. Of zomaar even niemand. 

Ik denk niet dat dat de COA-norm is. Noem het de Hannekekoenenorm, zoals de burgemeester een beetje bijterig deed, zonder enige nieuwsgierigheid naar wat ik bedoelde. Maar dat vergeef ik hem, hij zal moe zijn geweest, wat niet raar is.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten