dinsdag 16 mei 2017

Bermcontacten

Vanmorgen bekeek ik de plantjes in 'mijn' berm. Er is geen Fluitenkruid meer sinds de maaibeurt van twee jaar geleden, dat spijt mij. Gelukkig zie ik het op andere plaatsen wel welig tieren, maar hier is het niet teruggekomen. Dit jaar zijn de plantjes blauw. Maar wat is het? Geen vergeet-me nietjes daarvoor zijn ze te donker. Met mijn boekje even overgestoken en terwijl ik met voldoening constateer dat het Ereprijs is, komt een buurvrouw die ik nog niet eerder sprak de hoek om gelopen. 'Is het geen Hondsdraf?' 'Nee, dat dacht ik eerst ook, maar kijk..', ik laat haar het plaatje zien. We praten nog wat over bermen, maaibeleid, processies en de ontwikkeling van kinderen. Zo blijken bermen ook nog goed voor de sociale structuren in een kern. Behalve de Ereprijs bloeit ook de Weegbree. Dat wist ik niet, dat die kon bloeien. Ik lette altijd alleen maar op de grote bladeren omdat die, wanneer je ze kneust, een prima middel zijn tegen brandnetelpijn. Ik kan een bermbezoek aanbevelen, het is leerzaam en gezellig.


Ereprijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten