zaterdag 7 november 2015

Asfalt

De Wijnweg zou een straatnaam in een Annie M.G. Schmidtboek kunnen zijn zoals de Torteltuin in Pluk van de Petteflet. En net als de Torteltuin dreigt de Wijnweg het slachtoffer te worden van ordedrang en spatvrees. 

Het verschil hier is echter, dat niet alleen kinderen en dieren proberen om het onheil te voorkomen, ook de grote mensen zijn boos. Ze zijn overvallen door de asfalteerplannen die de gemeente heeft met hun weg. 

Het zal je maar gebeuren dat je voor je deur een man ziet die iets loopt te meten en als je dan vraagt wat hij daar doet dat hij dan antwoordt: 'We gaan over twee weken dit weggetje asfalteren’. 

Dan denk je toch dat je gek wordt? Van zoiets hoor je toch van tevoren op te hoogte te worden gesteld? Dat hoef je toch niet zomaar te slikken? Daar mag je als aanwonenden toch zeker iets in te zeggen hebben? Blijkbaar niet.

Communicatie met burgers is heel helder in onze gemeente. Als een plan slecht is, dan wordt het stilzwijgend uitgevoerd. Als een plan niet zo goed is, krijg je een informatiebijeenkomst op een onmogelijk tijdstip en als een plan goed klinkt staat het al juichend in de krant voordat de raad er iets van heeft kunnen vinden.

Het asfalteren van de Wijnweg valt in de eerste categorie. Het is een weggetje dat in alle opzichten bijdraagt in wat wij aan natuur en landschappelijke bijzonderheden te bieden hebben. Het toeristisch gezicht waar wij ons zo graag mee presenteren. 'Een parel in ons kroonjuweel'.

Heb ik me daar al een hele begroting lopen opvreten over het gekoketteer met woorden als het om landschap, natuur en toerisme gaat en het gedonder met slechte projecten als het op uitvoeren aankomt, landt dit op mijn bord. Ik wilde dat ik niet zo evident gelijk kreeg. 

Ik zou de argumenten wel eens willen weten die aan dit stupide plan ten grondslag liggen. En wanneer is dit in godsnaam aangenomen? Verstopt in een bestemmingsplan? Lag het onderop een stapeltje vlakfietsplannen? Heb ik zitten slapen of is het al langer geleden? 

We hebben nog één vergadering voordat de Wijnweg verpest wordt. Laten we hopen dat er inmiddels voldoende voortschrijdend inzicht in de raad is geslopen om er alsnog een stokje voor te steken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten