maandag 15 februari 2016

Dorpse waarden

Eijsden heeft zijn interne dorpse waarden verloren schrijft een Eijsdenaar in de Limburger. Volgens hem of haar komt dat doordat het gemeentehuis er weg is. Dat zou dan moeten betekenen dat de interne dorpse waarden in Margraten zijn versterkt. 

Ik kan dat niet beoordelen. Niet van Eijsden en niet van Margraten zijnde, ervaar ik in beide kernen even veel of even weinig dorpse waarden. Wel merk ik dat beide dorpen inwoners hebben die er trots op zijn, wat voor mensen van buiten het dorp dan weer niet altijd even goed te begrijpen is. Maar moet dat dan? Is de liefde voor je eigen plek iets dat je moet verantwoorden? 

Wat ik onterecht vond was de opmerking over de onbereikbare, bekende plaatselijke politici. Die ken ik namelijk allemaal persoonlijk en volgens mij zijn ze bijzonder bereikbaar, zijn ze heel goed op de hoogte van wat er in hun Eijsden speelt en houden ze er echt van. De meeste politici komen alleen in het gemeentehuis om te vergaderen of geïnformeerd te worden. De mensen die er werken zijn de ambtenaren, de burgemeester en de goedbetaalde wethouders. Om politici te bereiken in het dorp heb je geen gemeentehuis nodig, je vindt ze gewoon op de plekken waar je zelf ook komt, een winkel, een café, een wandelweggetje, op straat. Je kunt ze gemakkelijk aanspreken als je ergens mee zit, of om eens een compliment te geven, of gewoon om even kennis te maken. Dat is nou juist het fijne van een dorp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten