vrijdag 5 februari 2016

Ontwijkgedrag rond de Wijnweg

Er was niemand die vóór asfaltering van de Wijnweg pleitte. Dat was vreemd, want de mensen die er wel waren spraken allemaal beschaafd, weloverwogen en met kennis van zaken. Niemand schreeuwde, er werd niet gescholden er werd nergens mee gegooid. Dus waarom zou je niet een andere mening durven uiten?

De opkomst was goed, er was zelfs een stoel te weinig in de toch niet kleine kantine van het Huis van de Burger waar het asfalteerplan ten behoeve van de fietsroute door het natuurgebiedje werd uitgelegd. Weer eens uitgelegd en nog eens uitgelegd, want blijkbaar zijn mensen het alleen maar met je oneens omdat ze je niet begrijpen. En als ze onverhoeds toch met goede argumenten komen, dan lach je wat, of je wuift wat, of je hebt wat last van doofheid. En als dan niets nog helpt, dan wijs je gewoon naar de raad en doet het voorkomen alsof die zit te wachten op duidelijkheid over welke vorm van verharding er gaat komen om dat fietsplan te laten slagen. Alsof de optie, niet doen, gewoon zo laten als het is en de fietsers een ander weggetje wijzen, voor de raad geen optie zou kunnen zijn.

Het is ook fascinerend om te horen hoe toegespitst onderzoeken zijn op het eigen gelijk. Er wordt gekeken naar het welwezen van de bloemetjes en de beestjes als het plan doorgaat: zijn ze praktisch in staat om te blijven bestaan en zich voort te planten?  Er wordt gekeken naar de technische duurzaamheid: wat heeft het minste onderhoud nodig en gaat het langst mee? Geen enkel onderzoek naar sfeer, rustbeleving, of gedragsverandering van mens en dier, omdat die het idee wellicht als minder geslaagd kwalificeren.

En natuurlijk het geld dat afblazen van het project gaat kosten, omdat het bedrijf, dat al is ingehuurd, een opdracht misloopt. Dat is altijd hèt argument om raden mee te krijgen, want owee als ze een gaatje in de begroting op hun geweten hebben.

Hoe groot dat gaatje in dit geval precies wordt, werd niet uit de doeken gedaan. Misschien valt het wel mee en wie weet is er ook daarvoor een andere oplossing te bedenken. Een ander weggetje verharden wellicht, dat niet hol is en niet in een natuurgebied ligt, waar je bovendien uit kunt wijken voor landbouwvoertuigen en waarover je dan droog en veilig van St Geertruid naar Eckelrade kunt fietsen, waardoor heel veel kostbare scholieren en een wat oudere boekhandelaar niet meer met gevaar voor eigen leven door de 'pletplek' in het dorp hoeven te rijden.

Het weggetje naar Eckelrade

1 opmerking:

  1. Mijn mening, die ik tijdens de info/'discussie' avond in het huis van de burger (?) ook naar voren heb trachten te brengen, is dat elke liefhebber op de betreffende lokatie in het natuurgebied welkom is. Uitgezonderd het gemotoriseerd verkeer dat vrijwel in het gehele buitengebied, althans van de vroegere gemeente Margraten, legaal kan gebruik maken van de veldwegen. A;shier een einde aan kon worden gemaakt zou dat al een hele stap zijn naar verkeersluw wandelen, fietsen, én paardrijden. De liefhebber weet die stekjes wel te vinden en een enkeling zal niet meer willen terugkomen vanwege wat modder, prima toch. Want het hoeft er helemaal niet zo druk te zijn!
    Verder heb ik aangegeven dat de zogenaamde historische route van de wethouder vanaf Bruisterbosch zeker niet dát tracée heeft gekozen maar richting Margraten met de mogelijkheid om op de Broenssem af te slaan naar Termaar. Is al geasfalteerd, dus.....
    Een ander aspekt dat werd weggewoven was dat het publiek wat de wethouder cs. wil aantrekken mijns inziens meer geholpen is met routes die van horecagelegenheid naar horecagelegenheid lopen, dus de dorpen in de buurt niet moeten omzeilen!
    Wat betreft de veiligheid wordt er ook nogal wat weggewoven. Immers, door de Wijnweg te asfalteren ontstaat er een gevaarlijk kruispunt. De Kruisbergweg, komend van de Bredeweg Banholt, is ook geasfalteerd en loopt zodanig bergaf dat vrijwel geen enkele fietser bij het naderen van de Wijnweg nog een geringe snelheid zal hebben! De laatste 100 meter duikt hij dan ook nog een hol gedeelte (Galg van Mheer) in waarna de van rechts komende weg in de dode hoek ligt. Borden dan maar weer, liefst met tijdige vooraanduiding??? Bovendien zijn de al geasfalteerde weggetjes na een regen en/of oogstperiode bedekt met slijk, dus spiegelglad. Dan komt de buitendienst dus (weer), ziet u de bui ook hangen?
    En er gaat gehandhaafd worden zeggen ze dan. OK gebeurt dus nu ook niet. Als ik dan het gemiddelde weggedrag van de ter plaatse bekenden in aanmerking neem, zie ik het ontstaan van een lekker raceweggetje, met alle hinder en gevaar van dien.
    Maar ik denk meer te maken te hebben met een koste wat kost door te drijven bedenkseltje van wat gemeentelijke hotemetoten die zich niet kunnen voorstellen of geestelijk verwerken dat er mensen zijn die er, geargumenteerd, ánders over denken dan zij!

    Hopelijk is dit zinvolle informatie!

    Met vriendelijke groet,

    Paul Bien
    Bredeweg 24,
    6262NX BANHOLT
    paulbien1@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen