donderdag 4 februari 2016

Duurzaam op het dak


Eijsden-Margraten gaat voor duurzaam en dus zullen er zonnepanelen komen. Driehonderd mensen kunnen een goedkope lening krijgen om hun zonnepanelen te laten plaatsen.

Elk initiatief om groene energie reƫler te maken, vind ik op zijn minst een loffelijk streven. Met deze leningen kun je mensen over de drempel trekken en wie weet stimuleren de panelen bij de buurman de anderen in de straat om ook over niet-fossiele brandstof na te denken. Bij mijn weten is het op dit moment ook het enige dat je op je eigen huis kunt toepassen. Het is alleen zo jammer dat ze zo lelijk zijn.

Huizen zoals het mijne kunnen ze wel hebben, daar misstaat een zonnepaneel niet. Er passen er niet zoveel en dat is dan meteen jammer, want waar je lelijk netjes kunt laten opgaan in de omgeving moet je dat zoveel mogelijk doen. Bij het waanzinnig grote artikel (hadden ze ruimte over?) zijn een paar kleine foto's gezet van zonnepanelen die ze beter niet hadden kunnen plaatsen. Hoe onaantrekkelijk wil je het maken?

Ok ik houd er rekening mee, dat er mensen bestaan die zonnepanelen mooi vinden. Smaken verschillen, snap ik, ben ik bereid te accepteren. Net zoals ik me erbij neerleg, dat er mensen zijn die windmolens lelijk vinden. Wat ik alleen niet begrijp is, dat het ene gepromoot wordt in het Heuvelland en het andere verboden.  Net zoals we in Eijsden-Margraten panden hebben die lelijk genoeg zijn om zonnepanelen op te plaatsen, zo hebben we ook echt plekken waar een windmolen niet zou misstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten