zondag 12 juli 2015

Zondagmorgen in het park



Ze vroeg niet eens of ik een telefoon had. ‘Belt u maar even 112, dat gaat goed hoor, die zijn dan zo hier’

Ik was naar de winkel gereden om het oud papier en het plastic op te halen en had mijn tas alvast naar binnen gegooid. Hoefde ik die al niet meer mee te zeulen op mijn fiets. Dus ik had geen telefoon en het was ook niet echt een 112 geval, het was meer een ach-help- effe- een-handje-dan-komt- het-wel-goed-zaakje

Ze schuifelde wat kromgegroeid over de stoep bij de Poort Waerachtig en omdat ze telkens stopte wilde ik even weten of er iets mis was. Pijn in de rug. Ze was op weg naar de kerk en ik bood haar mijn arm voor het laatste stuk. Het viel tegen, de eerste meter kostte ongeveer een minuut en het leek er niet op dat we op deze manier voor zonsondergang in de basiliek zouden aankomen. Bovendien zei ze steeds meer rugpijn te krijgen.

Dus parkeerde ik haar, met mijn fiets, op een bankje bij de eendenvijver en probeerde bij de grote huizen met ruime auto’s langs het park iemand te vinden die haar even de vijfhonderd meter naar huis zou willen rijden. De meeste huizen sliepen nog, op eentje na waar in elk geval de balkondeur openstond alsof er iemand thuis was. De vitale dame op leeftijd die de deur opendeed adviseerde mij dus om de hulpdiensten in te schakelen.

Een behulpzame voorbijgangster te voet bood haar telefoon aan, maar het telefoontoestel uit België gaf mij hun alarmdienst. Aardige man, hij zou mij doorverbinden met Maastricht en dat mislukte en toen ze terugbelden viel de verbinding weg. Afijn, ze zou zo meteen vanaf haar werk de vaste lijn gebruiken om iemand te sturen.

Op het bankje wachtten we op het politieautootje, meer was er immers niet nodig,  er kwam een ambulance.  Ook weer aardige mannen die zich heel respectvol en zorgzaam om ‘mijn mevrouw’ bekommerden, zodat ik met een gerust hart ben gaan werken.

Maar zo’n ambulance is duur. Daarom weet ik niet of ik me schuldig moet voelen ten opzichte van de maatschappij vanwege een gebrek aan telefoon. Had ik er een gehad, dan had ik zelf kunnen bellen en uitleggen dat er geen ambulance nodig was. Maar ik vermoed dat zelfs als ik een telefoon had gehad, ik die niet gebruikt zou hebben om een hulpdienst te bellen. Eerder een vriend of zo, of mijn moeder. Iemand die gewoon even de auto had gepakt of een poosje bij die mevrouw van 84 was blijven zitten zodat ik mijn busje kon gaan halen. Het hoeft toch verdomme niet zo ingewikkeld te zijn, die burgerparticipatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten