zaterdag 22 augustus 2015

Vliegtuigen



Het geluid valt me eigenlijk mee. Het vliegtuig boven de tuin van een vriendin in Maastricht lijkt zo dichtbij dat ik de neiging heb te zwaaien. De tweede, tien minuten later, vliegt iets hoger maar produceert meer lawaai. De derde weer een minuut of twintig later is kleiner, vliegt ongeveer gelijke hoogte als de tweede en produceert net als de eerste enigszins verdraagbaar lawaai. Je hoeft er in elk geval je gesprek niet voor te onderbreken. 
‘’s Nachts is dat wel anders,’ vertelt S, ‘dan komen ze soms zo laag over dat het lijkt alsof ze zo een stuk schoorsteen meenemen.’

‘Dien je wel eens een klacht in?’ vraag ik. Dat doet ze niet en ze heeft de indruk dat niemand in hun omgeving dat doet. Ze heeft er in elk geval nooit iemand over gehoord. Hoeveel mensen die last hebben zou je op moeten tellen bij één persoon die klaagt? Daar zijn vast rekenwijzen op losgelaten. Ik kan me althans niet voorstellen dat het onbekend is.

vliegtuig boven Eijsden
Ergens hoorde ik dat het belangrijk is om iedere keer bij overlast een klacht in te dienen, want alleen op ingediende klachten kan gestuurd worden. Eigenlijk vreemd als statistisch vaststaat hoe zwaar een klacht werkelijk weegt. Je verlegt als verantwoordelijke de schuld van de overlast als het ware naar de mensen die níet klagen.

Maandag 7 september is er weer een voorlichtingsavond gepland over de voortgang van wat er ondernomen wordt tegen de vliegtuigoverlast in Eijsden en omgeving. Na gisteravond denk ik dat daar niet alleen onze burgemeester moet zijn, maar dus ook die van Maastricht. Mij lukt het helaas niet die avond vrij te maken. Jammer, maar ik laat me naderhand graag bijpraten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten