woensdag 28 januari 2015

Zwijgende meerderheid

Er was een inspraakavond in Bemelen. De wethouder en de ambtenaren kwamen de plannen uitleggen en de mensen uit het dorp konden vragen stellen. Ik was benieuwd. Naar de plannen, want die kende ik niet en naar de reacties, want ik had geen idee hoe de wind zou waaien.

Bemelen schijnt, en eigenlijk is dat niet gek, last te hebben van water. Als het regent dan loopt er vanaf boven zoveel water door de straat dat de afvoer het niet aankan en de riolering overloopt. In elk geval is het nat en mengt het vervuilde rioolwater zich met het hemelwater. Als je dan toch die waterafvoer moet regelen dan is dat een mooi moment om meteen maar de bestrating een opknapbeurt te geven. En omdat we in een toeristische gemeente wonen, wil de gemeente een stuk grond dat ze aankocht om een betonnen bak voor de waterregulering te plaatsen bekleden met een groene parkeerplaats.

Het afwateringsplan was welkom, het bestratingsplan riep wat vragen op, maar het grote discussiepunt was de parkeerplaats. Er waren een paar mensen fel tegen. Er zou geen parkeerprobleem bestaan in Bemelen en dit was nodeloze parkeerruimte. De inwoners van Bemelen die discussieerden met de wethouder werden op geen enkele manier tegengesproken door andere inwoners die de avond bezochten. Dat vond ik vreemd, want ze waren op andere momenten ook niet bang om iets te zeggen, dus waarom zou er niet iemand kunnen opstaan en zeggen: 'meneer Janssen u vergist zich, er is wel degelijk een parkeerprobleem, maar dat valt niet zo op omdat veel mensen op particuliere parkeerplaatsen parkeren bijvoorbeeld bij de camping'
Het gebeurde niet. Hoe moest ik die stilte nu verklaren?

Mij werd gezegd dat de kritische mensen zoals gewoonlijk belanghebbenden zijn, die tegenover de geplande parkeerplaats wonen. Is het dan zo dat de zwijgende meerderheid het altijd eens is met de overheid? In dit geval zou dat dan betekenen dat men in Bemelen massaal een parkeerplaats wil en maar een handjevol bewoners dat niet ziet zitten. En waarom zwijgt die grote meerderheid dan? Het is toch veel gemakkelijker om te spreken als je je gesteund weet door veel mensen. Uitgaande van die redenering zou je dus als overheid altijd het tegenovergestelde moeten doen van wat actievoerders willen wanneer je de meerderheid willen bedienen.

Ik kan me niet voorstellen dat het zo eenvoudig is. Net zo min als ik me kan voorstellen dat nou juist het dorp waar ik zelf woon (en waar het toevallig ook om een parkeerplaats ging, maar wij wilden die graag houden) het enige geval bekend zou zijn, waar de minderheid het met de overheid eens was. Waarbij nou juist die mensen vanwege familieomstandigheden of werkzaamheden belanghebbend waren bij het project en waar echt niet alleen de direct aanwonenden protesteerden. Het is omdat ik weet welke onzin en leugens men over ons vertelde in het oude huis van de burger, dat ik zeer oplettend wordt als er sussend gepraat wordt over mensen met een afwijkende mening. Ongeacht hoe ik over een onderwerp denk.

In dit geval vond ik het plan van het parkeerterreintje niet gek klinken, vooral omdat het groen wordt. Je kunt immers verder niet zo veel met een betonnen bak onder de wortels. Maar ik moet het nog bij daglicht gaan bekijken. Als het weer wat verbetert, dan fiets ik er heen en dan kan ik meteen eens ervaren hoe het is om die berg af te gaan waar men het over had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten