woensdag 25 februari 2015

Dreamteam?

Gisteren presenteerde men ons het sociaal team van Eijsden-Margraten. Deze mensen zijn de eerste waarmee je te maken krijgt als je hulp nodig hebt of een uitkering en het zijn ook degenen die de keukentafelgesprekken voeren. Ik kan en wil niks zeggen over de kwaliteit naar aanleiding van die presentatie. Dat zou ook raar zijn, want kwaliteit bewijst zich in de praktijk en die is nog maar kort geopend.

Mij viel wel de samenstelling op. Het is er één die je vaak ziet in de zorg en het onderwijs en nu dus ook weer in dit team. De kippenhokopstelling: mannetje aan het hoofd, vrouwtjes in de uitvoering, want op één na zijn alle teamleden die je gaat ontmoeten als je hulp zoekt, vrouwelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat er echt moeite gedaan is om de beste mensen te vinden en ik geloof ook dat vrouwen net zo goed kunnen presteren als mannen, maar ze werken wel anders en dat maakt nou juist een heterogene samenstelling van dit soort groepen bij dit soort werk belangrijk.

Wat daarnaast opviel was dat een heel groot deel van de vrouwen vermeld stond als generalist voor WMO en jeugdzorg in tegenstelling tot één dame voor de participatie. Vermoedelijk werken er een aantal teamleden in deeltijd.

Wat mij betreft weerspiegelt dit team exact de twee facetten die ik problematisch vind in vrijwel alle beroepen die met kinderen en jongeren te maken hebben: te veel vrouwen en te veel part-timers.


Mocht je ze nodig hebben, je vindt ze hier op de website van Eijsden-Margraten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten