zondag 22 maart 2015

Transitie

Ronald Giphart had de 'euvele moed' om in een interview het woord ´transitie´ te gebruiken voor de overgang van jongerenliteratuur naar literatuur voor volwassenen. Een periode ook waarin jongeren afscheid nemen van de jongere in hen en de volwassene begroeten die ze daarna zijn. Een interessante en intensieve periode die al veel literatuur heeft opgeleverd.

Een andere auteur reageerde op dat woord. Een lelijk woord vond ze het, een beleidsmakerswoord, een woord een schrijver onwaardig. Ze heeft ongelijk. 'Transitie' is een mooi woord dat een beweging aangeeft die geleidelijk is, een periode die onontkoombaar is in een ontwikkeling. Maar ik begrijp haar reactie. Zij heeft haar wortels in de jeugdzorg en daar hangt 'transitie' al jaren als het zwaard van Damocles boven. Een transitie kan ook mislukken.

De jeugdzorg schoof via de transitie in de armen van de gemeente. Dat zou een geleidelijk proces moeten zijn waarna in een periode van transformatie de zaken inhoudelijk worden aangepakt. Op zich geen slechte gedachte, de jeugdzorg staat net als het onderwijs al heel lang in een kwade geur en er is op een aantal gebieden zeker verbetering nodig en mogelijk.
Maar in het veld betekent het onzekerheid, onduidelijkheid en paniek zowel bij ouders als bij jeugdzorgers. Een woord als 'transitie', daar lopen je dan de rillingen van over de rug.

Wat dat betreft begrijp ik de weerstand al is het onterecht tegenover het woord zelf. Er is echter een ander woord dat puur verzonnen is om mensen te paaien, dat bedacht is door beleidsmakers en politici en dat tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt. Een galverwekkend woord, een braakmiddel. Ik beloof bij deze plechtig dat als Giphart, hoe fantastisch hij ook schrijft, hoe aardig hij ook is, en hoezeer ik zijn mening over veel zaken ook deel, als hij ooit dat woord gaat gebruiken, dan kijk ik hem nooit meer aan.

Ik krijg het zelfs bijna niet mijn pen uit, het woord 'burgerkracht'.



4 opmerkingen:

  1. Haha! Ik blijf het een gekunsteld woord vinden. Dat een politicus het oneens is met mij vind ik niet in mijn nadeel spreken. Wat is er overigens mis met het begrijpelijke woord overgang? Waarom voldoet dit woord kennelijk niet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De missie ‘Ambtelijke Leesbaarheid’ van uw gemeente Heerlen luidt als volgt: middels een richtinggevende departementoverschrijdende procesvernieuwing van de drielagenstructuur, zoals geaccordeerd in het beleidsprioriteitenvoornemen van de dienst Duurzame Transparante Communicatie, zijn de kerndoelstellende werkprocessen binnen de granulariteitsbepaling vergaand gestandaardiseerd, hetgeen in het ambitieniveau een forse efficiencyslag mogelijk heeft gemaakt, waarbij parallelle selectie en permutaties in de doorstroompilot zorgen dat nieuwe targets makkelijker kunnen worden geïmplenteerd in de precoördinatie van de institutionele kennissamenleving, mede door de verdieping van een themagerichte participerende archiefarchitectuur, waarbij we de te bereiken plandoelstellingen onderscheiden naar een dynamische en een semi-statische context, zoals door het stadsbestuur verwoord als ideaalsituatie en in het licht van een custodial approach, waarbij het fysieke beheerders wordt ondergebracht, wat de informatieontwikkeling een administratieve accountablity geeft voor gegevensontsluiting binnen een gemeentelijk kader, een strategie die derhalve geldt om met kracht de primaire input, middels een concordans en een ordening volgens pertinentie te bekrachtigen, om te ruilen door de controleerbaarheid van regesten, het ontwikkelen van generieke productiestraten in twee tot acht cohorten, waarmee grote clusters aan transparante ophoogkaders kunnen worden gerealiseerd, om voor, indien dat technisch haalbaar is, een electronische prestatie-indicator vast te stellen die gestalte zal krijgen als een referentiemodel en een normering van de verschillen tussen voorlopige en definitieve doelmatigheden, dit alles zonder specifieke tijdhorizon, maar weldegelijk in het kader van de herprioriteringsoperatie ‘Leer Heerlense Ambtenaren helderderder schrijven’.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie genade en dan dacht ik dat ze bij ons erg waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 'euvele moed' maar even tussen aanhalingstekens gezet, dan is het duidelijker dat ik het althans spottend bedoel. Het maakt de zin wel wat rommelig met al die aanhalingstekens, maar ach.

    BeantwoordenVerwijderen