vrijdag 13 maart 2015

Vrouwen en een duurzaam CDA

Woensdagavond was ik uitgenodigd bij een avond georganiseerd door de CDA-vrouwen uit Eijsden-Margraten. Ze hadden een informatie-avond over duurzaamheid gepland in het Huis van de toekomst in Heerlen. Ik was de enige niet-CDA-vrouw die er was.

Niet alles wat verteld werd was nieuw voor me omdat ik natuurlijk een duurzame partij vertegenwoordig waar je niet bij uitkomt als je niet regelmatig over dit soort dingen nadenkt. Bovendien heb ik niet  zo heel lang geleden een meneer in huis gehad voor een keukentafelgesprek over zonnepanelen.

Het meest is me het optreden bijgebleven van de nummer drie op de provinciale statenlijst van het CDA. Een jonge vrouw en een goede spreker. Ze had eens gekeken naar vrouwen en duurzaamheid en was daarbij uitgekomen bij een onderzoek (er zijn blijkbaar maar weinig onderzoeken op dit gebied) waaruit bleek dat vrouwen duurzamer denken dan mannen als het gaat om 'zachte zaken', ze zullen eerder een petitie tekenen tegen leed, of goede doelen steunen via Facebook. Mannen echter nemen vaker maatregelen als het afsluiten van contracten voor groene stroom en het aanschaffen van hybride auto's.

Ik weet niet of ik die zachte zaken zoals ze hier omschreven zijn nou zo geweldig vind dat het borstklopperij verdient,  maar ik vermoed dat ze bedoeld zijn ter illustratie van het feit dat vrouwen meer bezig zijn met de 'menselijke' kant van de problematiek en dat mannen meer bezig zijn met technologische mogelijkheden en toepassingen. Een prima combinatie lijkt me, kijken, voelen, denken en doen.

Maud Hermans pleitte voor meer vrouwen in de politiek en in het bedrijfsleven, omdat dat meer zoden aan de dijk zet voor het duurzamer denken dan wanneer je probeert om mannen 'zachter' te maken. Reden temeer om, als je dan toch een hardnekkig CDA-stemmer bent, eens een CDA-vrouw te kiezen zodat het natuurlijk evenwicht binnen dat mannenbolwerk eens op orde komt.

 http://www.duurzaam-ondernemen.nl/nederlandse-vrouwen-vaak-duurzamer-dan-mannen/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten