zondag 21 juni 2015

baan loos mis

Je kunt geen blad, krant of sufferdje openslaan of het gaat erover: in Maastricht begint de overheid een offensief tegen laaggeletterdheid. Dat is nodig, want het is er tamelijke dramatisch. En al die gevolgen ook: eenzaamheid, geen kansen op de arbeidsmarkt, gezondheidsproblemen, gerechtelijke problemen, schulden.

Afijn, ik ga er niet weer over schrijven. Ik beperk me ertoe om op te merken dat in de laatste commissievergadering Zorg en Welzijn een nieuw gezicht bij het CDA nogal verbolgen liet weten dat we te lang over de bibliotheek hadden gepraat. ‘Die onzin’ voelde ik hem denken, ‘dat gezanik, terwijl we het hier over geld hebben.’ In zekere zin had hij gelijk. De jaarstukken gaan over wat is geweest en we spraken misschien te lang over het functioneren van de bibliotheek, maar als we het over geld hebben, dan zou ik toch graag eens laten voorrekenen wat het de burgers kost, zo’n leesoffensief. 

En met het oog op alle dure gevolgen merk ik toch ook nog snel even op dat voorkomen beter is en  het aanreiken van leesplezier een tamelijk goedkope en eenvoudige vorm van preventie. Ik vrees voor het verongelijkte cda-mannetje dat het laatste woord over de bibliotheek in die commissie nog niet is gezegd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten