woensdag 10 juni 2015

Wedstrijdje?

biebje in Pieterburen
In Pieterburen liep ik tegen zo'n biebje aan. Een eenvoudig kastje, met glazen deurtjes waarin boeken staan die je mag lezen. Je neemt er eentje mee en brengt het later terug, of je zet er een ander boek voor in de plaats. Ik zou best zo'n kastje bij mijn huis willen en ik heb ook boeken zat om daar geregeld een smakelijk aanbod in te plaatsen. Voor kinderen èn voor volwassenen.

De bibliotheek Maastricht ijvert voor dit soort biebjes in enkele wijken. De wethouder zegt dat ze enthousiast is: de eerste stad in het Zuiden met biebjes, Maastricht op de kaart zetten enzo. Dus huppekee zou je denken. Maar het traject is taai. Vergunningen, angsten voor verstoring van de openbare weet ik veel. Stel je toch voor, zomaar boeken op straat, men zou er nog van gaan lezen.

ander biebje
Misschien is de kracht van de minibuurtbieb, dat het niet vanuit officiële instanties komt, maar dat het burgerinitiatieven zijn van mensen die zo'n kastje in hun tuin zetten. Ik ga toch eens onderzoeken of het bij ons wel is te regelen, al vermoed ik sowieso dat je vrij veel in je eigen tuin mag zetten.  Het zou toch wat zijn  als niet Maastricht, maar Eijsden-Margraten de eerste gemeente in het Zuiden wordt met minibiebjes. Dan staan we pas goed op de wandelkaart.

Ik ga vast eens rondkijken naar een aardig kastje met glas. En ik beloof nu al, dat als de processie langskomt, ik de raampjes zal wassen en het boekenaanbod even langsloop op gepastheid. Dan zet ik die boeken 's avonds wel terug.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten