donderdag 18 juni 2015

crisisparticipatie

Het is zo gemakkelijk om de crisis de schuld te geven. Alles wat misloopt, dat komt door de crisis. Gisteren hoorde ik zelfs dat een crisis onverwacht komt. ‘t Is toch niet geloven, de impertinentie van die krengen.

Maar het heeft ook voordelen. In plaats van een volgebouwd Veldje in Eijsden komt er nu lucht en groen en blijven er bomen staan. De kinderen kunnen er ook na de aanpassingen nog spelen en zelfs de skatebaan wordt opgeknapt. Al dacht iemand dat die niet werd gebruikt en er alleen maar onbetamelijke dingen in gebeuren.
Die onbetamelijke dingen werden met kracht ontkend door een zeer nabijwonende mevrouw op leeftijd die de jongeren en de skatebaan verdedigde. Hij is wel erg roestig, begreep ik, en dat geeft nare vlekken.

Ik wist niet wat ik kon verwachten gisteravond, niet eens of het druk zou worden. De zaal was nogal groot en behoorlijk gevuld, maar de mensen waren over het algemeen niet boos.  Iemand fluisterde in mijn oor dat de voorwaarden waaraan de plannen moeten voldoen, precies de voorwaarden zijn die de inwoners indertijd naar voren hadden gebracht. Dat vond ik mooi. Ik snap alleen niet waarom dat niet erbij gezegd werd door de mensen die het project presenteerden. Burgerparticipatie is toch niet iets om je voor te schamen? Tenzij die participatie van de burgers alleen goed uitkomt in tijden van crisis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten