zaterdag 27 juni 2015

Niet elke verandering is een verbetering


'Ja jeetje, als je zo je auto parkeert wordt elke kruising gevaarlijk' veroordeelde ik de burgemeester alleen maar omdat de arme man een zwarte auto heeft en op de bewuste hoek woont. Tot ik dichterbij kwam gefietst en de politiemensen opmerkte die rond de gekreukelde wagens aan het werk waren. Het was ook een heel ander soort auto, zag ik nu. Niet zo burgemeesterig, zal ik maar zeggen, meer voor een wat jonger, meer onervaren soort chauffeurs. Maar ook dat is een vooroordeel.

Deze week reed ik een paar keer met de auto via Eckelrade naar huis en inderdaad, je moet voorzichtig oversteken op die kruising. Als fietser ben ik op die plek daarom altijd voorbereid op dodelijke aanslagen van rechts. De meeste auto's moeten immers over het fietspad rijden om een beetje zicht te hebben. Zeker als je wat lager op de weg ligt en een langere neus hebt.

Een aantal jaren geleden is die kruising bij Eckelrade verengd. Er kwamen zwart-witte paaltjes en zwart-witte stoepbanden en in het begin had ik de neiging om bijna tot stilstand te remmen omdat me niet helemaal duidelijk was waar ik mijn auto doorheen moest leiden. Je went eraan en de passage is nu voor mij alleen nog eng als er een wat brede soortgenoot van de andere kant komt met spiegels op gelijke hoogte, de Veoliabus net langs moet, of een tractor met brede dingen erdoorheen wil. Het past allemaal net.

Waarschijnlijk is het bedacht om vaart te laten minderen en misschien werkt dat ook wel enigszins. Maar als het mis gaat kunnen werken die opstaande rand en die paaltjes niet echt veilig mee.
geen eigen foto, maar afstappen om er een te maken..liever niet
Binnenkort gaat er voor miljoenen versleuteld worden aan deze weg. Ik hoop  dat ze dan een betere oplossing voor deze kruising bedenken dan het rommeltje dat het nu is. Ik vraag me alleen af of je welke kruising dan ook kunt beveiligen tegen roekeloos rijgedrag. Ik weet niet wat de toedracht van het ongeluk deze week was. Een frontale botsing. Geen zijwegverkeer dus. Alcohol zou me verbazen, gezien het tijdstip. Te snel vermoedelijk en te jong wellicht. Gelukkig niemand dood.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten