vrijdag 15 mei 2015

Er valt nog wat te winnen

Natuurlijk had ik meteen de app gedownload waarmee we wandelgemeente 2015 zijn geworden en ik had mij ook voorgenomen om de route vandaag te gaan lopen, totdat ik de foto’s zag en bedacht dat ik daar als hondenbezitter al zo vaak gewandeld had.

Dus weer de fiets gepakt. Want, zo bedacht ik, de route is wellicht ook te fietsen en dan ga ik op locatie wat van de beschreven attractiviteiten en wetenswaardigheden en dergelijke bekijken.  

Via  ’s Gravenvoeren en Mesch kwam ik in Eijsden uit en ik overwoog binnen te vallen bij oud collega Rob Hoenen, maar liet het lot beslissen.  Dat besliste voor linksaf. Daarheen wees het Belgische fietsknooppunt dat ik besloten had te volgen.  Het was een goed lot.

De complimenterende fietser
Ik hou namelijk van een beetje controleerbaar avontuur, vooral als ik in mijn eentje rondfiets. Ik wil zeker weten dat ik weer thuis kom, maar ik wens op weggetjes te rijden die ik zonder achtergrondkennis nooit zou durven kiezen. Nou, dan kom je in België wel aan je trekken. Sommige stukjes waren dusdanig dat ik in gedachte de huidige burgemeester van Onderbanken zag fronsen vanwege de vermeende sociale onveiligheid. Prachtig eenzaam in het groen. Heerlijk. Maar je moet op die routes niet over burgemeesters mijmeren, want voordat je het weet mis je een afslag. Het gebeurde me bijna. 

Belgische routes zijn onvoorspelbaar en grappig en soms onvoorstelbaar steil. ‘Mevrouw u bent sterk’ complimenteerde mij een voorbijgaande fietser toen ik even gestopt was voor een foto. ‘Ik heb een motor’ biechtte ik braaf op.  

Vanaf knooppunt 405 werd het spannender doordat mijn accu leger raakte. Gelukkig lag het pontje naar Eijsden (Du point noeud 413 naar knooppunt 76) klaar, want omfietsen had ik niet meer gehaald.

Het laatste stuk liet ik mij leiden door de brave Nederlandse knooppunten.  Dat is geen uitdaging. Er zal nog en hoop moeten gebeuren willen we fietsgemeente van het jaar worden.


dat 'du' verbaast me hier dan een beetje. 
Handig als ze even wijzen hoe je moet fietsen,
of zouden ze auto's willen waarschuwen voor fietsers van twee kanten?
Dat is wel nodig met die bochtjes in die smalle weggetjes.


Eijsden vanaf point noeud 413

1 opmerking: