woensdag 27 mei 2015

Beter af zonder ons?

Wat heb je aan een mooi boek als je het niet leest? Het boek kan het niet schelen of het wel of niet gelezen wordt, maar het voelt toch als een gemis als het niet gebeurt. En als je het dan leest, dan probeer je toch om dat zo te doen dat na jou nog iemand anders het boek kan lezen.

Zo had ik ook mijn reactie op de duurzaamheidsnotitie kunnen beginnen, maar ik koos voor een weetje dat ik las in een boek dat ik deze week bestudeerde als voorbereiding op de Kinderboekenweek: de wereld vergaat over ongeveer 5 miljard jaar omdat de zon dan ophoudt te bestaan.

‘Jullie praten altijd maar over de wereld die vergaat, maar de wereld kan het niet zoveel schelen wat wij doen. Die redt zich wel zonder ons en is dan waarschijnlijk zelfs beter af,’ reageerde een collega-raadslid na afloop op mijn betoog.  Hij zei er overigens meteen bij dat hij daarmee niet wil zeggen dat hij duurzaamheid niet belangrijk vindt. Het is dat gepraat over die miljarden jaren dat hem ergert.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat de wereld beter af is zonder ons als je kijkt naar behoud en bescherming en het natuurlijk weerstandsvermogen. Maar waarom zou er een blauw-groene planeet nog zo’n 5 miljard jaar in het heelal rondwaren als er niemand is die ervan geniet? 'Waarom ook niet?', zou je kunnen zeggen. 

Mensen bestaan en mensen hebben er recht op om er te zijn. En misschien is het inderdaad ons lot om onszelf weer te laten verdwijnen. Tegen de tijd dat die 5 miljard jaar om zijn is het waarschijnlijk ook maar beter dat er geen mensen meer zijn en ik hoop verder ook geen dieren of andere wezens die kunnen lijden. 

Maar 5 miljard jaar is ook behoorlijk lang en ik denk dat we het onszelf mogen gunnen, om nog heel wat milennia van deze wereld te genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten