woensdag 13 mei 2015

Zwijgplicht

Zodra je mij vraagt om 'even' een paar punten op te schrijven, blokkeert er iets. Ik vond het dus best knap van mezelf dat ik gisteravond in mijn eentje toch vier gele plakbriefjes inleverde voor een discussie over het Sociaal Domein. Dat is namelijk nog niet af. We hebben net de verandering van het systeem gehad, nu moeten we er nog in leren denken en handelen. En we is iedereen.

Ik vind dat verschrikkelijk boeiend. Het is interessant om na te denken denken over hoe je dingen zou willen zien, maar het is minstens zo interessant om te ervaren hoe inzichten veranderen, hoe mensen zich langzaam openstellen voor andere perspectieven en hoe iemand waarvan je het totaal niet verwacht een blik op dingen blijkt te hebben die heel dicht bij die van jou staat.

Er was in begin wat gesputter door de aanwezige raadsleden over vrees voor een politiek getinte discussie, maar dat werd het helemaal niet. Ik zou zo graag willen dat er ook binnen de raad vaker gelegenheid was om met elkaar over een onderwerp van gedachten te wisselen, partijoverstijgend, op menselijk niveau, zonder kant en klare antwoorden. Zonder wethouders dus, of vooruit, de wethouders in het publiek, met zwijgplicht.

http://www.sociaaldomein-maastricht-heuvelland.nl/samen-aan-de-slag-onze-opgave-2015/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten